Sabtu, April 24, 2010

HMK Insani: TERIMA KASIH!!!

Dalam satu ungkapan kata si bijak pandai "be positive and focus on what you want in life; sooner or later you will successfully achieving your goals" . Berbekalkan tips ini tiada alasan bagi mana-mana individu untuk melayari bahtera impiannya menjadi realiti. Berfikiran positif dan fokus atas apa yang sedang kita usahakan adalah lebih mudah daripada berfikiran negatif dan tidak fokus dalam setiap lapangan usaha yang dilakukan.
Untuk berjaya itu lebih mudah daripada untuk gagal. Ini akan tercapai jika individu itu berpegang pada formula kira-kira 0'M' x 'M'0(kosong Malas darab Malas kosong). Cuba anda calculate sifar darab sifar? jawapannya mesti sifar betul? Begitulah kiasan & gandingan angka tersebut dengan tabiat (habits) malas. Jika dapat kita zero defect sindrom malas dalam diri secara total (sama ada malas itu sudah menjadi tabiat atau baru ingin berputik sebagai sikap) maka, tiada mustahil untuk kecapi nikmat kejayaan.
Menurut kajian tidak formal (tetapi komprehensif laporannya) ramai orang berjaya tidak lokek dua perkara dalam peribadi mereka; pertama 'ucap terima kasih' pada individu-individu yang menjadi tulang belakang dan pemangkin kejayaan mereka, dan kedua 'mohon maaf dan sedia memaafkan' dengan guru-guru, ibu bapa, rakan taulan dan orang sekeliling mereka.
Natijah berterima kasih ilmu yang diperolehi tambah nilai,tambah berkat; memohon maaf dan memaafkan hati makin bersih, kasih sayang sesama insan terpupuk murni suci. Dengan ini rahmat kejayaan mudah dan senang untuk dicapai dan tercapai. Namun kekadang, pada sesetengah individu perkataan dengan singkatan 'TQ dan SORRY' itu terlalu berat untuk diucapkan oleh bibir, mahupun tulisan; sms,email atau surat. Why? Ia berbalik kepada sikap dan tabiat. Justeru, ayuh berubah 'HIJRAH INSANI' agar kita lebih optimis,lebih realis dan lebih sukses dalam hidup dengan berbekalkan ILMU dan ISTIQAMAH.
Tahniah buat para pelajar tahun akhir Department of Business, Hospitality & Tourism Management. All of you are the BEST!!!
zahiri shams associates