Selasa, April 27, 2010

HMK Insani: OPTIMIS ke Puncak Jaya!!!

"Tiada ruang dan tiada peluang keemasan dalam hidup ini bagi manusia yang pesimis dan lemah semangat". Kata-kata cerdik pandai ini amat dalam maksudnya dan amat tinggi nilainya bagi insan-insan yang ingin mencipta kecemerlangan dalam hidup.
Sedar atau tidak 99% manusia yang mencipta nama (kejayaan) dalam bidang masing-masing adalah daripada mereka yang sentiasa optimis dan positif. Mereka tidak mudah melatah dan patah semangat. Mereka tahu apa yang mereka mahukan dalam hidup. Mereka nampak 'projection' kejayaan mereka dengan begitu jelas sekali. Hanya faktor masa akan menentukan dan merealisasikan segala impian dan cita.

Sikap pesimis seseorang itu amat berkait rapat dengan apa yang pernah dilaluinya sebelum ini mahupun sememangnya seseorang itu belum benar-benar fokus dan mengenali siapa dirinya yang sebenar. Adalah satu kerugian yang besar bagi seseorang itu jika masih 'di atas pagar' dan tidak tahu ke mana arahnya. Tidak memanfaatkan peluang yang ada di depan mata, sebaliknya menantikan rezeki bergolek di depan mata untuk dikutip. Mengharapkan 'durian runtuh' tanpa setitik peluh.
Bahaya! jika pesimis berlanjutan. Kejayaan itu harus diusahakan, diikhtiarkan, diuji, dicuba, digasak berkali-kali barulah hasilnya kelak kekal dan berkat. Untuk tujuan di atas, sikap pesimis diri wajib disingkirkan; digantikan dengan optimis diri. Optimis bermaksud sentiasa bersangka baik, positif dan berwawasan. Walaupun, mengetahui jalan-jalan di hadapan penuh liku, tetapi dengan ILMU dan ISTIQAMAH serta mentor-mentor sukses maka, perjuangan mencapai kegemilangan diteruskan tanpa takut, lemah dan hampa.

Begitulah antara bingkisan ilmiah yang berpeluang saya kongsikan dengan para pelajar tingkatan lima SMK St.David, Melaka baru-baru ini. Ternyata para pelajar 'the best in St.David' ini positif, terbuka dan optimis untuk mencipta kecemerlangan. Ketekunan dan kesungguhan mereka amat saya kagumi. Ucapan terima kasih tidak lekang dibibir. Inilah ciri-ciri 'top achiever' yang sebenar.Cemerlang akademik, Gemilang sahsiah.
Terima kasih tidak terhingga juga buat Cikgu Tan (kounselor sekolah) atas kepercayaan buat kali kedua, untuk saya menggilap potensi para pelajar di sekolah ini. Doa' dan harapan mudah-mudahan segala apa yang kita usahakan bersama dalam membina keyakinan diri dan sahsiah insani untuk mereka akan membuahkan hasil yang terbaik di masa muka. Tahniah juga buat cikgu dan warga sekolah yang cemerlang. Salam OPTIMIS!
zahiri shams associates