Jumaat, Januari 21, 2011

HMK Insani: STAR tradisi KECEMERLANGAN!

Alhamdulillah pagi ini selesai memenuhi jemputan di Klang. Sekolah Tengku Ampuan Rahimah (STAR) menjadi medan untuk berkongsi ilmu dan menyuntik semangat 'perjuangan' agar sukses dengan cemerlang dalam akademik dan hidup dunia akhirat.

Audien di STAR terdiri daripada para pelajar 'pra universiti' peringkat sekolah iaitu para pelajar Tingkatan Enam Atas (upper six). Tatkala berceramah kepada adik-adik saya yang hebat ini,ia mengingatkan saya kenangan terindah, dua bulan belajar di Tingkatan Enam (lower six) Sekolah Anderson Ipoh sebelum mendapat tawaran menyambung pengajian di Pusat Matrikulasi UIAM (sekarang Pusat Asasi UIAM).

Agenda utama pada hari ini di STAR adalah untuk memotivasikan pelajar-pelajar 'form six' ini supaya mereka lebih bersemangat, berdaya saing, hebat dan berjaya. Sesi berHIJRAH INSANI dengan para pelajar ini cukup 'interesting'. Mereka adalah 'active listener' and 'active audience'. Ini bermaksud situasi ''2W (ways) communications' dapat dijalankan tanpa sebarang halangan. Proses 'give & take' juga sangat berkesan. Ini memudahkan saya untuk praktiskan 'collective & mass coaching' menerusi formula HMK Insani (hijrah, magnet & karisma manusia).

Masa lebih kurang sejam setengah yang diamanahkan kepada saya, alhamdulillah dimanfaatkan sebaik mungkin untuk sedaya mungkin me'nyah'kan vitamin M dalam diri setiap para pelajar ini. Vitamin M ini sangat kuat di peringkat usia remaja. Namun, tidak dapat dinafikan ada juga masih 'terjangkit & berjangkit' di kalangan orang dewasa. Banyak impak negatif jika vitamin M ini tidak disingkirkan; ia kemudian akan menyebabkan pula sindrom MES (malu, ego dan sombong). Vitamin M tersebut ialah MALAS. Jangan dibuat main-main dengan vitamin ini! kadang-kadang makin dielak untuk 'diambil' tetapi, akhirnya terambil juga.
Syukur padaNYA, Allah swt beri kekuatan semangat HIJRAH INSANI dapat disuntik dengan jayanya pada hari ini. Terima kasih buat Puan Sari Yanti dan Puan Zubaidah selaku kaunselor sekolah yang begitu optimistik, positif dan berdedikasi untuk melihat anak-anak didik mereka berjaya. Saya doa' kan yang terbaik buat semua warga STAR. Sama ada kita Cina, Melayu atau India, kita satu keluarga besar (Hua Ren, Malai Ren, Into Ren, Wo Men Xe Ee Jia Ren). Ayuh sama-sama berganding bahu untuk yang terbaik buat semua. STAR tradisi KECEMERLANGAN!
Salam Optimis, Salam Hijrah Insani!!!
zahiri shams associates