Khamis, Januari 13, 2011

HMK Insani: Membudayakan REFORMASI Diri!

Alhamdulillah dalam kesibukan jadual harian sebagai pensyarah dan mengemaskinikan urusan hal ehwal establisment dua syarikat saya; firma konsultan latihan & pembangunan insan (Zahiri Shams Coaching Advisory-SHAMS) dan firma konsultan pelaburan & kewangan (Hijrah Insani Financial Advisory-HiFA), pagi tadi berkesempatan juga memenuhi jemputan untuk berHIJRAH INSANI di SMK Taman Bukit Maluri, Kepong, Kuala lumpur.

Lebih daripada 15o pelajar tingkatan lima (aliran pure science,sub-science & art) terlibat dalam talk kali ini yang dirancang lebih awal pihak sekolah. Hari ini saya konsisten membicarakan soal Kenali Diri & Berubah! Ini kerana tanpa kenal diri sendiri datangkanlah super trainer dari kayangan sekali pun tidak akan mampu mengubah seseorang itu daripada baik kepada lebih baik lagi.
Dengan mengenali diri seseorang itu akan lebih fokus. Mana mungkin berjayanya seseorang itu selagimana masih ada dilema dan kata dua dalam membuat keputusan. Prinsip dan matlamat perlu jelas. "No man is able to progress when he is wavering between opposite things", kata Epictetus.
Jadilah sebagaimana Rizwan Khan (lakonan Shah Rukh Khan) dalam filem MNIK~My Name Is Khan tahun lepas.Filem pecah panggung yang mendapat kutipan tertinggi dengan USD 39.66 juta dan mempunyai mesej yang amat murni. Walaupun, banyak kekurangan dan kelemahan tetapi, komitmen dan kesungguhan beliau amat dikagumi. Matlamat Rizwan jelas. Rizwan sentiasa berubah dan memperbaiki diri untuk menjadi lebih hebat...hebat...dan hebat!!! Sememangnya Rizwan hebat dalam MNIK.~dapatkan DVDnya sekarang~

Justeru, optimislah dalam membudayakan reformasi diri. Setiap daripada kita banyak kelemahan yang kita akui ataupun kita selindungi. Dengan adanya habit untuk sentiasa memperbaharui mutu dan kualiti diri dengan belajar,belajar dan terus belajar insya-Allah kejayaan, kekakayaan dan kebahahagiaan itu pasti dalam genggaman kita. Terima kasih diucapkan kepada pihak sekolah atas kepercayaan yang diberi untuk saya berkongsi yang terbaik buat para pelajar SMKTBM. Berjumpa lagi di lain masa,insya-Allah.
"Change is good. You go first!!!" (Dilbert).
zahiri shams associates