Rabu, September 09, 2009

Ramadhan Bakal Berlalu; Syawal Bakal Menjelma

Segala puji hanya pada Tuan yang Empunya dunia, Allah swt. kerana dengan izin-Nya kita masih lagi diberikan kesempatan untuk terus ampuh menjalani i'badah di bulan Ramadhan dengan penuh keamanan dan keharmonian.

Dalam kurang lebih sepuluh hari lagi, akan berakhirlah Ramadhan al-kareem dan menjelma pula Syawal yang barakah. Walaubagaimanapun, dalam hari-hari yang berbaki ini janganlah hendaknya kita leka dan alpa, lantaran ghairah menanti Syawal dengan mengurangkan dan mengambil mudah Ramadhan di depan mata.
  • Rujuklah para ustaz, a'lim ulama' dan orang-orang berilmu supaya Ramadhan yang bakal meninggalkan kita dan Syawal yang bakal kita temui dapat dilayari dengan penuh rasa kehambaan dan kecintaan pada Nya. Biarlah apa yang kita lalui sekarang ini adalah yang terbaik dalam sepanjang kita berkelana dan bermusafir di dunia fana ini, mudah-mudahan kesal tak timbul, gelisah tak jengah tetapi kepuasan cinta yang didamba (daripada Allah swt) terus-menerus tak sirna.

Intai-intailah antara nampak ruang peluang cinta Illahi yang ditawar habis pada Ramadhan ini agar esok jangan rindu-rinduan keampunan Nya bilamana Syawal menjengah merai'kan hamba-hamba DIA yang khusyu' mencari haruman kasturi bauan syurga demi redha Pencipta Agung.

  • Terlebih awal ingin saya ingin ucapkan Salam I'dulfitri buat semua kenalan, sahabat handai jauh dekat, keluarga, para pelajar saya yang dikasihi, para mua'lim; guru-guru saya dari dulu hingga sekarang dan tidak dilupa para pelanggan HIC 369:Hijrah Insani Consultancy 369 (M), maaf zahir batin, jika ada keterlanjuran kata dan laku sepanjang kita mengenali antara satu sama lain. Didoakan moga-moga ukhuwwah dan mahabbah fillah yang terbina sekian lama ini akan terus subur dinaungi Rahmat Illahi.

Sesungguhnya saya hanyalah benih biasa, anda semualah yang menyuburkannya menjadi pepohon rendang tempat berlindung para insani.

Salam Hijrah, Salam Optimis, Salam 369.

MOZAHIRI HJ SHAMSUDIN

zahiri shams associates