Jumaat, September 11, 2009

INSAN BIASA: Aku Tidak Memilih

Kejayaan atau kegagalan. Seseorang itu tidak memilih untuk menjadi insan biasa. Ia adalah hak milik setiap insan untuk menjadi luar biasa dan berbeza. Manusia itu perlu dan wajar mencari (memanfaatkan) kesempatan dan peluang namun,bukannya keterjaminan. Dalam masa sama perlulah tidak menjadi warga peliharaan yang terpenjara yang lemah dan terpedaya dek terbiasa dengan jagaan negara.

Insan itu perlu berani menghadapi risiko; mengambil risiko terhitung demi mengimpikan dan membina, untuk gagal dan berjaya. Terus ampuh; galakkan tidakkan bisa mudah ditukarkan dengan elaun pengangguran. Adalah sebaiknya cabaran hidup lebih disukai daripada elaun pengangguran, kewujudan lesu yang terjamin dan keghairahan pencapaian daripada kesempurnaan hambar. Ayuh! insan takkan perdagangkan kebebasan dengan derma sumbangan dan tidak juga maruah dengan sedekah.

Insan berbeza, tidak akan ketakutan di hadapan sebarang tuan, juga jauh sekali tunduk kepada sebarang ugutan. Ini adalah lantaran, sudah lumrah menjadi warisan insan berbeza untuk sentiasa berdiri teguh, bangga dan tidak gentar berfikir dan bertindak untuk diri sendiri; menikmati hasil mahsul usaha sendiri juga mengahadapi dunia dengan penuh berani. Dengan penuh yakin dan dedikasi skrip ini wajar dikatakan "Oo..inilah yang telah kulakukan", inilah erti sebenarnya menjadi seorang INSAN.


Jikalau anda telah mencuba dan menemui kegagalan; jikalau anda telah merancang dan menyaksikan rancangan anda hancur di depan mata; ingatlah saja bahawa tokoh-tokoh agung dalam sejarah semuanya menjadi agung kerana keberanian dan keberanian itu tahukah anda, lahir dalam buaian kesusahan.

zahiri shams associates.